Potilasvahinkoilmoitus

Onko joku joutunut teistä joskus tekemään potilasvahinkoilmoituksen ja jos niin miten se eteni, millainen oli loppupäätelmä?

13

3047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maissiiii

      onneksi en ole itse omakohtaisesti, mutta olen seurannut paria tapausta, joissa kummassakin tapahtui selvä laiminlyönti.

      Toista seurasin hyvin läheltä, kyse oli leikatun silmän uudelleen leikkauksesta. Silmä näki ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen näkö oli mennyt.
      Sairaalasta löytyi henkilö, joka hommasi paperit ja teki hakemuksen. Tapaus oli selvä ja korvaus hyvä. Kaikki tapahtui akselilla kuusamo- oulun yliopistollinen sairaala.
      Toinen tapaus oli myös oulussa ja kyse oli jalan leikkauksesta ja siinä meni liikuntakyky leikkauksen seurauksena. Siinä älyttiin vasta vuosien päästä toimia ja silti korvaus onnistui.
      Joka sairaalassa on kait potilasasiamies, joka avustaa tämmöisessä tilanteessa.

      Kannattaa hakea vuosienkin päästä, tilanteet näkyvät hyvin papereissa. korvausta ei tulla tyrkyttämään, jos ei itse hakemusta pane alulle ja hae.

      • Tuo on varmaan totta että sitä ei tule kukaan ehdottamaan eikä tyrkyttämään, itse pitää hankkia tietoa ja tehdä hakemus.


    • Potilasasiamies on ihan asiallinen henkilö - hänen työhönsähän kuuluu potilaan edun mukainen toiminta. Neuvoja saa ja omat virheellistä hoitoa koskevat potilastietonsa (epikriisit ym) tilaamalla ne erikseen. Toki potilas on oikeutettu kaikkeen hänen sairauksiaan koskevaan dokumentoituun tietoon.
      Harkitsin kerran vahinkoilmoituksen tekemistä ja sain kaikki materiaalit plus erittäin asiallisen ja kannustavan kohtelun asiamieheltä. Sitten läheiseni sairastui kuolemanvakavasti ja puhtini siirtyi hänen asioittensa hoitamiseen. Onneksi läheiseni selviytyi parin vuoden taistelun jälkeen - se on kaikkein tärkeintä, ja koin myöhemmin (kiukkuni jo laannuttua) oman valitukseni "aikansa eläneeksi".

    • Olin varvasleikkauksessa joka epäonnistui. Lääkäri myönsi itse jälkitarkastuksessa tehneensä virheen. Laitoin korvaushakemuksen menemään, sain kohtuullisen korvauksen. Leikkaus uusittiin mutta ei sekään kovin hyvin onnistunut.

    • anpulanssiaputyömies

      Yhtään potilasta en oo tiputtanna.

      • Nii mutta kaikki muut virheet sitten oletkin tehnyt vai :D?


    • yksjeppevaan

      Tein itse lähimmäisestäni valituksen ihan kirjeenä. Se ei mennyt läpi vahinkolautakunnassa mutta sitten valitus seuraavaan asteeseen ja se meni läpi. Puoltajina ja lisäselvityksiä antoi alan parhaimmistona tunnettuja erikoislääkäreitä.
      Korvausperusteet on verrattavissa liikennetapaturmiin eli ei mitenkään kovia korvauksia odotettavissa vaikka potilas vammautuu loppuiäksi. Kertakorvauksen lisäksi tuli hänelle eläke joka tosin ei ollut mikään mahtava. Ja täytyy huomauttaa että eläke lakkaa sittn kun potilas tulee oikeaan eläkeikään. Ja eikä toi potilasvahinko eläke kartuta tavallista vanhuus/työeläkettä.

      Mutta sairaaloissa on myös omat potilasasiamiehet jotka on velollisia tekemään se vahinko ilmotuksen.

      • Totta on että rikastumisen toivossa noita ilmoituksia kannata tehdä. Kuitenkin vakuutus on turva, josta niin katsottaessa saa korvausta taloudellisista menetyksistä, esim työkyvyn menetyksestä.


      • Totta, potilasasiamies on sitä varten että auttaa ja neuvoo hekemuksen tekemisessä.


    • tyräleikkaus

      Sairaalasta saa lomakkeen, jonka voi täyttää. Lienee netissäkin. Perheenjäseneltä leikattiin yksi suoni poikki leikkauksessa ja se aiheutti sisäisen verenvuodon. Sain lisäpäivien sisälläolomaksut korvauksena sekä matkat ja lisäksi korvauksen lievästä pysyvästä haitasta.


      • bumerang

        Kyllähän hakemukset usein tulevat bumerangina takaisin. Syynä lienee vanha sanonta
        "Ei hukka hukkaa pure", ei lekuri toisen lekurin virheitä myönnä, joten näin on näreet.


    • tööttt

      - minkä ihmiset sillekään voi - jos elämä on ollut liialla väkivallalla kuormitettua
      - ja sit on kehot vähänkuin tohjona sieltä sun täältä
      -aika hupaisa oli mun mielestä juttu kun aikoinaan tehtiin työpaikalla porukkalotto ja saatiin kolme jalisänumero oikein voittona takaisin 7mk per/nenu ..
      Juttu paisui kuin taikapuuron keitto sadussa pitkin kylläraittia - vielä kolmenkymmenen vuoden kuluttua tapahtumasta ex-anoppikin syytti että petoksella veit miljoonat piiloon ja ex-mies ynnä osa sukulaisistakin hakkasi ja veti turpiin tätäkn vanhaa lumppua.......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1017
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      920
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      851
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      848
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe